Gigantische flamingo in STRAAT Museum vestigt aandacht op klimaatverandering

Amsterdam, 12 oktober 2023

Vanaf 13 oktober 2023 is in het STRAAT Museum te Amsterdam de expositie Urban Artivism te zien. In deze looproute - voor jong en oud - door het hele museum worden 15 kunstwerken uit de STRAAT-collectie uitgelicht waarmee aandacht wordt gevraagd voor klimaatverandering. Pronkstuk vormt de gigantische flamingo-installatie van 7 meter hoog van de beroemde Spaanse straatkunstenaar en 'artivist' Dulk die nieuw aan de vaste collectie wordt toegevoegd. Met het kunstwerk vestigt Dulk de aandacht op het bedreigde leefgebied van de flamingo’s wereldwijd en in het bijzonder in het Spaanse natuurpark Albufera, nabij Valencia. Urban Artivism is het tweede project dat STRAAT onder het sponsorschap van ABN AMRO realiseert.

Dulk over de flamingo-installatie: ‘Al van jongs af aan ben ik enorm begaan met het milieu en beschouw ik de natuur als onze grootste schat. Vanuit de gedachte ‘Protect what you love’ zie ik het als mijn missie om kunstprojecten te maken waarmee ik bewustzijn kan creëren voor het behoud van ecosystemen. Met deze installatie voor het STRAAT Museum vestig ik specifiek de aandacht op het bedreigde leefgebied van de flamingo’s wereldwijd en in het bijzonder in het natuurpark Albufera, nabij Valencia. Het probleem met de ‘wetlands’ is dat ze elke dag minder water hebben door de droogte als gevolg van klimaatverandering. Door de toenemende vervuiling is het bijna onmogelijk voor deze prachtige, wilde dieren om er te overleven. Om hier aandacht voor te vragen, confronteer ik de bezoekers met twee verschillende werelden: één die we zien (een roze flamingo met zijn kop onder water op zoek naar voedsel) en één die we liever niet zien (het puin dat onder het water ronddrijft).’

Looproute voor jong en oud

Klimaatverandering is ook de rode draad in de looproute die de bezoekers langs 15 kunstwerken leidt die zich richten op het creëren van milieubewustzijn. Via geschilderde symbolen op de vloer gaan bezoekers op ontdekkingstocht door het museum. Een speciale audiotour verstrekt informatie over de kunstenaars en diverse ‘problematische’ feiten om het milieubewustzijn te vergroten. Kinderen kunnen aan het einde van hun bezoek in de museumwinkel door Dulk gemaakte kleurplaten ophalen. Door middel van informatiezuilen wordt in het museum verder aandacht besteed aan diverse activistische verhalen en belangrijke mijlpalen in de graffiti- en straatkunstgeschiedenis.

Over Dulk

Antonio Segura (artiestennaam Dulk), geboren in 1983, is een van de belangrijkste straatkunstenaars uit het Spaanse Valencia. Hij begon zijn carrière met straatkunst en muurschilderingen, maar blijft zichzelf heruitvinden door voortdurend nieuwe media te verkennen, onder meer tekenen, beeldhouwkunst en fotografie. Dulk staat bekend om zijn portretten van bedreigde diersoorten. Via beeldhouwkunst, installaties en schilderkunst zien we zijn eigen versie van een menagerie van wezens opmerkelijk evolueren om verovering of verlies van het leefgebied te voorkomen. Door omgevingsstressoren als gevolg van klimaatverandering wijzigt immers de evolutie van vele soorten. Dulk heeft op verschillende locaties geëxposeerd, waaronder zijn geboortestad Valencia, maar ook in Rome, Los Angeles, Chicago, Vancouver en Honolulu. Hij heeft ook een groot aantal graffitiwerken gemaakt, die in meer dan 20 verschillende landen te zien zijn.

Urban Artivism is van 13 oktober 2023 tot en met 28 januari 2024 te zien in STRAAT op het NDSM-Plein 1 in Amsterdam. Voor meer informatie zie straatmuseum.com of instagram.com/straatmuseum.

Over STRAAT Museum

STRAAT is hét museum voor street art en graffiti. In een enorme scheepsloods op het NDSM-terrein in Amsterdam worden meer dan 180 gigantische kunstwerken getoond. Deze zijn ter plekke door internationale kunstenaars gemaakt. De collectie wordt regelmatig uitgebreid, wat bezoekers de kans biedt kunstenaars live aan het werk te zien.

Over ABN AMRO Sponsoring

Vanuit de purpose ‘Banking for Better, for Generations to come’, zet ABN AMRO sponsoring in om de maatschappij verder te brengen. De bank neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Op het gebied van planet (duurzaamheid) en people (gelijke kansen voor iedereen) uit dit zich via verschillende kanalen. In de sponsoring wil ABN AMRO daarbij een versnellende factor zijn, door de juiste partnerships aan te gaan en concrete doelen te stellen ten aanzien van duurzaamheid en gelijke kansen, of het nu gaat om sport, maatschappij of kunst en cultuur.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Heidi Vandamme:

bureau@heidivandamme.nl | +31 (0)6 295 32 686.

Voor vragen over ABN AMRO kunt u contact opnemen met ABN AMRO Persvoorlichting: pressrelations@nl.abnamro.com | +31 (0)20 6288900.

STRAAT

NDSM-Plein 1

Amsterdam

www.straatmuseum.com

Klik op onderstaande knop om het persbericht en foto's te downloaden.

Klik hier