shepard fairey, amsterdam, straat museum, obey, giant, desert today, ocean tomorrow, artivism, raise the level

Shepard Fairey

(VS, 1970)

Shepard Fairey is een Amerikaanse street artist, muralist en grafisch ontwerper. In zijn werk komen kunst en activisme samen. Fairey gelooft in de kracht van kunst om sociale verandering in gang te zetten en de status quo uit te dagen. Gedurende zijn carrière heeft Fairey zijn kunst altijd gebruikt om gesprekken op te starten en bewustwording te creëren rond verschillende kwesties.

Voor zijn werk bij STRAAT greep Shepard Fairey terug naar de tijd waarin hij de straten beplakte. In Desert today ocean tomorrow zien we verschillende aspecten uit de jaren ‘90 terugkomen, waaronder zijn Andre the Giant has a Posse-sticker en kleurrijke observaties met betrekking tot milieu-artivisme.

STRAAT Museum presenteert Shepard Fairey: Raise the Level. In deze mini-docu van 5 min reflecteert Fairey op wat hem motiveert en hoe hij zijn kunst inzet om verandering teweeg te brengen. Fairey was in augustus 2023 in Amsterdam voor zijn Printed Matters: Raise the Level-tentoonstelling in onze STRAAT Gallery. Ook maakte hij een enorme mural op de buitenmuur van ons pand, alsook dit werk voor onze permanente collectie. Bekijk de short doc hieronder en vergeet je niet te abonneren op ons YouTube-kanaal!