belin, duo, straat, street art, museum, amsterdam, el greco

Belin

(Spanje)

Miguel Ángel Belinchón Bujes, ook bekend als Belin, is een autodidactisch beeldend kunstenaar die wordt beschouwd als een van de belangrijkste urban-kunstenaars in Europa. Hij is wereldwijd bekend vanwege zijn controle over de spuitbus, waarbij hij geen gebruik maakt van sjablonen, projectoren of rasters. Ook is hij de bedenker van Postneokubisme. Zijn werk is te vinden in prominente steden over de hele wereld.

“Door mezelf onder te dompelen in de essentie van het classicisme en de grenzen ervan te herdefiniëren, streef ik ernaar esthetische conventies uit te dagen. Het originele schilderij van El Greco is een meesterlijke weergave van een ridder in harnas. Ik gebruik mijn Postneokubistische stijl om hem om te toveren in een hedendaagse man. Door geometrische contouren te mengen met expressionistische streken, hoop ik een unieke visuele synthese te creëren die de complexiteit van de menselijke identiteit viert. Tegelijkertijd nodig ik de kijker uit om te reflecteren op de tijdloosheid van kunst en haar evolutie.” / Belin

Dit kunstwerk is gemaakt voor onze DUO-tentoonstelling. Deze tentoonstelling is een idee van SUSO33 en Santiago Herrero, directeur Culturele en Wetenschappelijke Betrekkingen voor het Spaanse Agentschap voor Internationale Ontwikkeling en Samenwerking. De expositie is gecureerd door SUSO33 en STRAAT-hoofdcurator David Roos. Klik hier voor meer informatie over DUO.

TelmoMiel (NL) en Belin (ESP) bespreken hun bijdragen aan DUO. TelmoMiel en Belin werkten zij aan zij om ieder een werk te maken voor het thema Artistiek erfgoed.