Sla navigatie over en ga naar de inhoud
Boekrecensie, DOES first 20 years
history

STRAAT Books: DOES First 20 years

STRAAT Books bespreekt met enige regelmaat een iconisch graffiti en street art boek. Dit zijn niet alleen onze persoonlijke favorieten, deze boeken zijn essentieel voor iedereen die (enigszins) geïnteresseerd is in graffiti en street art. Vandaar dat STRAAT niet alleen onze kijk op deze boeken graag met jullie deelt, maar ook bijzonder benieuwd is naar jullie mening hierover. Geef ons een gil en deel je visie.

Na STRAAT Books te zijn begonnen met de instant klassieker Amsterdam on Tour en de klassieker der klassiekers Subway Art, geven we deze serie een vervolg met een recente publicatie van een kunstenaar uit onze collectie: ‘DOES First 20 years’. Vergeef ons onze lichte voorkeur, maar dit is een prachtig boek. Wil weten waarom? We leggen het maar wat graag uit.

'DOES First 20 years' is uitgebracht om stil te staan bij een 20 jaar durende toewijding aan de evolutie van stijl. Het persoonlijke verhaal van DOES wordt verteld aan de hand van zijn originele blackbook-schetsen van 1997 tot 2017. Deze worden ondersteund door handgeschreven notities van DOES en zijn vader. Dankzij deze briefjes wordt duidelijk dat toewijding inderdaad het sleutelwoord is in dit verhaal, en dat DOES daar ontegenzeggelijk over beschikt.

DOES boek, review
Een vroege DOES-schets

Het verhaal van DOES (1982) begint niet zoals de meeste graffiti en street artists. Op zijn negende wordt hij gescout door de professionele voetbalclub Fortuna Sittard. Op de top van zijn kunnen is DOES jeugdinternational en speelt hij in de Eredivisie. Zijn carrière bij Fortuna loopt stuk na een aantal zware blessures. Ook is er een pittige rechtszaak tegen zijn voormalige club, die eindigt in het voordeel van DOES. Na nog een aantal wedstrijden voor FC Eindhoven gaat DOES in 2010 met voetbalpensioen.

De voetbalcarrière van DOES is een terugkerend thema in ‘First 20 years’, en dat valt te begrijpen. Zijn vader legt het als volgt uit: “De continue zoektocht van DOES om zijn werk te vernieuwen en perfectioneren getuigt van zijn gedisciplineerde inborst. Met zijn toewijding, focus en beheersing zit het wel goed na jarenlang, tot zijn 28e, als profvoetballer geleefd te hebben. Als topatleet wordt je regelmatig geconfronteerd met kritiek - soms extreem negatief - van je trainer, je ploeggenoten of de media. Dat heeft DOES geleerd om met dit aspect van ontwikkeling om te kunnen gaan en het om te zetten in positieve energie. En hoewel hij soms nog met verdriet terugkijkt op de vele blessures uit zijn voetbalcarrière, ziet hij inmiddels ook de positieve kant. Het heeft hem de tijd gegeven om zijn eigen stijl en identiteit te vinden door middel van het schetsen.”

Ook DOES zelf ziet het verband tussen zijn vorige carrière en de toewijding aan zijn huidige werk: “Ik heb een enorme behoefte aan ontwikkeling. Hyperfocus. Toewijding. Intrinsieke motivatie. Een dag niet geschilderd of getekend geeft me een ongemakkelijk gevoel. Ik kan uren achter elkaar doorwerken. Geen pauzes, nooit. Op vakantie heb ik altijd mijn materiaal bij me. Half werk wordt niet geaccepteerd. Als je iets doet, doe het dan voor de volle honderd procent, met heel je hart! Dat vereist ook een gezond leven. Ik moet fit blijven om een continu proces te kunnen ontwikkelen.” Hij omschrijft dit als ‘de eerste les van het voetbal’.

In deze tijd van instant gratification lijkt het soms wel alsof iedereen artiesten en voetballers wil nadoen. Als samenleving zien we voornamelijk het eindproduct. We weten minder van wat er zich achter de schermen afspeelt om dat allerhoogste niveau te bereiken. Men wil het eindresultaat nabootsen, maar zijn we ook bereid om het voorwerk te doen dat nodig is om daar te geraken? ‘DOES First 20 Years’ verdient alle lof omdat het duidelijk maakt wat er vereist is om het niveau van vakmanschap te bereiken dat DOES vertegenwoordigt. Ja, het is zijn persoonlijke verhaal, maar zijn verhaal staat ook voor iets groters: het verhaal van de kunstenaar die compleet toegewijd is aan zijn ambacht.

DOES first 20 years recensie
DOES vindt zijn stijl

‘First 20 years’ is ook fraai vormgegeven: we zien DOES’ traject en de ontwikkeling van zijn stijl terug in het design. De eerste helft van het boek leest eigenlijk als een soort ‘best of’-blackbook, ondersteund door de eerder besproken notities. In de tweede helft van het boek wordt het allemaal iets rommeliger, maar dat sluit naadloos aan bij de gegeven informatie (hier geen spoilers).

Als grote DOES-fan mag je dit boek sowieso niet missen. Tegen het eind van het boek zie je de eerste stappen richting zijn huidige stijl van werken, bestaande uit fraaie collages en experimenten met verschillende materialen, zoals ook te zien in onze huidige tentoonstelling. Maar eigenlijk zou elke kunstliefhebber dit boek moeten hebben. Het biedt een fraai kijkje achter de schermen en weet de toewijding die een ware kunstenaar dient te bezitten goed over te brengen.

‘DOES First 20 years’ werd voor het eerst uitgebracht in 2017, in een oplage van 800 exemplaren. Deze editie is inmiddels volledig uitverkocht. Wel vind je momenteel in onze STRAAT webshop een aantal gesigneerde exemplaren uit de derde druk, evenals een aantal prachtige prints van DOES. Sla nu je slag!

DOES prints
HOPE-print van DOES
Tickets Tickets