events

STRAAT Session presenteert: Kroonjuwelen Revisited, 15 jaar later

Duik samen met STRAAT op 11 maart in de geschiedenis van graffiti en street art in Amsterdam, een stad die ooit te boek stond als ‘Europa’s graffitihoofdstad’.

Kroonjuwelen, geproduceerd en geregisseerd door Stunned Film, is een film uit 2006 die de ontwikkeling van de Nederlandse graffitiscene tussen 1978 en 2005 vastlegt aan de hand van unieke beelden. Middels interviews en actiescènes met bekende lokale artiesten geeft de film weer hoe graffiti ontstond uit de punkbeweging en de opkomst van hiphopcultuur, en volgen we de evolutie van deze kunstvorm richting de kunstwereld.

Om de vijftiende verjaardag van deze legendarische film te vieren, organiseren wij een panelgesprek met hoofdrolspelers uit Kroonjuwelen om dieper in te gaan op de oorsprong van de scene, hoe het ervoor stond ten tijde van de documentaire en waar we nu staan - 15 jaar later. Deze sessie vindt plaats in ons museum en wordt live gestreamd op ons STRAAT Museum YouTube-kanaal op 11 maart 18:00 uur (Ned. tijd). Tijdens ons panelgesprek zullen er ook publieksvragen worden beantwoord. Voel je vrij om je vragen te delen via onze social media, email of tijdens de livestream zelf.

Na ons panelgesprek is de volledige film - eerder vertoond in gerenommeerde instituties als het Tate Modern - met Engelse ondertiteling tot en met 18 maart te bekijken op ons STRAAT Museum YouTube-kanaal. Zo kan je de film terugkijken wanneer het jou het beste uitkomt.

Panel

Diana Ozon

Diana Ozon, een ware Nederlandse graffitipionier, is een dichter die sinds de laten jaren ‘70 actief is binnen de literatuur, punk en graffiti. Naast optredens in binnen- en buitenland geeft ze tegenwoordig ook gastcolleges poëzie. Ozon heeft 13 dichtbundels, 2 romans en 2 geluidsdragers op haar naam staan.

ZAP

De Nederlandse oldschool graffitischrijver ZAP stond bekend als de koning van de trams, aangezien je zijn naam in de jaren ’80 op vrijwel elke Amsterdamse tram kon zien staan. ZAP heeft ook veel lol beleefd aan de metro’s in de stad, niet alleen door ze te taggen, maar ook vanwege zijn treinsurfen. Tegenwoordig is hij eigenaar van de Amsterdamse platenzaak ZAP Records.

Hugo Kaagman

De carrière van Hugo Kaagman, ook wel bekend als de Dutch Stencil King, begon tijdens de Amsterdamse punkbeweging, temidden van de geboorte van de Nederlandse graffiti en street art scene. Hij maakte punk-zines en gebruikte stencils om politieke boodschappen te verspreiden. Tegenwoordig werkt hij met name in het blauw-wit, voortbordurend op het traditionele Nederlandse Delfts blauw.

Erwin Bok

Als crewlid van Stunned Film is Erwin Bok een van de initiatiefnemers van Kroonjuwelen en verantwoordelijk voor de verhaallijn. Het idee voor deze documentaire ontstond nadat de crew Mokum Masters bezocht, een reünie van oldschool Amsterdamse graffiti kings. Tegenwoordig is Bok nog steeds aan het werk voor Stunned - hij managet online campagnes, videoproducties en strategische concepten.

Hopelijk tot ziens op deze memorabele avond - een viering van de graffiticultuur!