snik, straat museum, utsira, exhale, stavanger
artist

EXHALE: een project van SNIK

STRAAT-kunstenaars SNIK kondigden onlangs EXHALE aan, een mural-project op meerdere locaties op het afgelegen Noorse eiland Utsira en de stad Stavanger. EXHALE onderzoekt onze verbinding met de natuur, een concept waar de lokale bevolking van Utsira goed bekend mee is - de kleine gemeenschap leeft in respectvolle harmonie binnen de cyclus van groei, bloei en verval van het omringende landschap. De interesse van SNIK in de natuurlijke wereld en haar tijdloze indringing in ons leven sluit perfect aan op die verwevenheid.

Het eiland Utsira heeft een bevolking van slechts 200 inwoners en heeft eerder onderdak geboden aan het werk van verschillende hedendaagse kunstenaars (Icy & Sot, Issac Cordal, Pichiavo, Borondo). Drie muurschilderingen van SNIK werden verspreid over het eiland gemaakt: Pathways, Afterthought en Exhale.

Pathways, geschilderd op een opslagsilo op het eiland, herinnert ons eraan dat zelfs als we routes bouwen om te groeien en te reizen, de natuur altijd een onderdeel is van dat proces, en onze nauwe verbinding ermee altijd essentieel is voor die groei.

snik, exhale, pathways

Afterthought is te vinden op een niet langer gebruikte bunker uit de Tweede Wereldoorlog, een achtergelaten, overbodig gebouw dat aan de natuur werd teruggegeven om te worden opgeëist. Dit werk herinnert eraan dat de effecten van onze acties op de natuur vaak als een nagedachte komen.

snik, exhale, afterthought

Exhale, geschilderd op een havenmuur, weerspiegelt een moment van kalmte in een drukke wereld, een bedachtzame ziel die de tijd neemt om de verbondenheid met de natuur te verkennen en omarmen.

Elk gedetailleerd, krachtig visueel werk is ontworpen met het milieu en de natuurlijke omgeving in gedachten - SNIK gebruikte bewust gedempte kleurenpaletten om de vreedzame samenwerking tussen het eiland en degenen die ervoor kiezen om er te wonen te behouden en te respecteren.

snik, exhale

Een laatste werk, Overcome, werd in Stavanger geschilderd, een bekende Noorse stad in de hedendaagse kunst die eerder twee werken van SNIK heeft gehost. In dit werk, gemaakt op een gebouw in een park, is de gestage overgroei SNIK gevolgd van het eiland terug naar de stad, een opvallende herinnering aan de onontkoombare terugwinning van de natuur.

snik, exhale, overcome

Het project werd vastgelegd door filmmaker Doug Gillen, al jarenlang partner en vriend van SNIK. Gillen legde de essentie en vitaliteit van de muurschilderingen in combinatie met de unieke natuurlijke schoonheid van het eiland vast.

EXHALE by SNIK from snik arts on Vimeo.

Videografie en fotografie Utsira door Doug Gillen - IG @douggillen

Fotografie Stavanger door Brian Tallman - IG @bktallman