yardbirds, ottograph, york, yorkone
events

14 mei: opening YARDBIRDS @ STRAAT Gallery

STRAAT presenteert met gepaste trots YARDBIRDS v.01, een duo-tentoonstelling in onze STRAAT Gallery met kunstenaars Ottograph en YorkOne.

Deze tentoonstelling eert twee Amsterdamse kunstenaars die onophoudelijk muurschilderingen produceren en constant bijdragen aan de levendige buitenmuren van ons museum op de iconische NDSM-werf.

Het herkennen van het belang van de graffiti- en street art-cultuur die vormgeeft aan de uitnodigende en kleurrijke buitenmuren van ons STRAAT-gebouw, en daarmee op unieke wijze bijdraagt aan onze buurtidentiteit, is van essentieel belang.

Met het uitnodigen van deze geroutineerde muurschilders om nieuwe grootschalige werken aan onze tentoonstellingsruimte toe te voegen, in combinatie met een galerietentoonstelling op onze tussenverdieping, eert STRAAT de bruisende kunstenaarsgemeenschap die zo toegewijd is aan onze lokale street art- en graffiticultuur.

De openingsreceptie van YARDBIRDS v.01 vindt plaats op zaterdag 14 mei 2022, van 17.00 tot 21.00, inclusief drankjes en live dj´s. Deze receptie is toegankelijk voor het reguliere publiek, en de kunstenaars zullen zelf ook aanwezig zijn. Kan je er niet bijzijn? De tentoonstelling loopt tot en met zondag 19 juni 2022 en is te bezoeken met een regulier STRAAT-toegangsticket.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Curator tentoonstelling Hyland Mather → hyland@straatmuseum.com

Contactpersoon pers Camee Jongeneel → camee@straatmuseum.com

ottograph, straat, gallery

OTTOGRAPH is een Amsterdamse graffiti- en street art-legende. In 1981 begon hij op twaalfjarige leeftijd met het painten van metro’s en treinen in Amsterdam.

Zijn alias ‘ipainteveryday’ omschrijft op treffende wijze zijn onaflatende creativiteit.

Ottographs herkenbare contrasterende en speelse werken worden constant door heel Amsterdam verspreid.

De grootte van zijn muurschilderingen op vlakke ondergronden is enorm en zichtbaar vanuit de ruimte. Deze zijn ook terug te vinden op Google Maps.

Zijn commerciële samenwerkingen bestaan onder meer uit projecten met Greenpeace, Tommy Hilfiger, Nike, Mars, Ford en Mercedes-Benz.

De huidige projecten van Ottograph omvatten onder meer een serie van duizend selfie-portretten, en het omtoveren van zowel de binnen- als buitenkant van een volledig kantoorpand in Amsterdam-Oost in een enorm kunstwerk.

Otto’s muurschilderingen hebben hem naar vele internationale street art-hotspots geleid, met onder meer grote projecten in Moskou, Berlijn, Parijs, New York en San Francisco.

Instagram: @ottograph_painting

yokr, yorkone, yorker, straat, gallery

Al op jonge leeftijd, beïnvloed door de esthetiek van de bedrijfshuisstijlen van de jaren ‘70 en ‘80, ontwikkelde YorkOne een interesse in logo’s en letterkunst. In de vroege jaren ‘80, tijdens de punkdagen, begon hij met graffiti op straat in Amsterdam. Toen vervolgens de New Yorkse metrograffiti in Europa arriveerde, pakte hij dit meteen op.

Jaren later ontwikkelde hij de herkenbare stijl die hij vandaag de dag gebruikt, een combinatie van de rebelse energie van hedendaagse graffitikunst en de symmetrische vormen van klassieke typografie.

‘Mijn passie is het transformeren van letters en lettervormen (camoufleren in graffititermen), zodat de kijker zich welkom voelt om het beeld in te stappen en een poging durft te wagen de verborgen boodschap tussen de kleuren en vormen te ontdekken.’ / YorkOne

De geest van graffiti indachtig blijft YorkOne zijn stijl ontwikkelen aan de hand van verschillende materialen en technieken. Deze behoefte om constant te vernieuwen, resulteert in een oneindige stroom van nieuw en origineel werk.

Instagram: @yorkone.art