irene, lopez, leon, duo, straat, amsterdam, street art, museum

Irene Lopez

(Spanje)

Irene Lopez Leon staat bekend om haar werk waarin figuratieve en abstracte elementen samensmelten in een levendig spel van kleur. Met haar schilderijen probeert ze klassieke elementen opnieuw uit te vinden middels een eigentijds perspectief, waarbij traditie en moderniteit worden samengevoegd. Vanuit street art groeide ze door richting mural art, waarin ze verschillende thema's verkent als natuur, landschappen en hedendaagse taferelen. Haar galeriewerk is momenteel een grote sensatie in de kunstwereld.

“Mijn schilderij is een eerbetoon aan Rachel Ruysch, een gevierd schilder uit de 17e eeuw, geroemd om haar precisie in stillevens. Tegen de conventies van haar tijd in introduceerde ze een naturalistisch perspectief vol leven en detail. Dankzij haar vermogen om de vluchtige schoonheid van de natuur vast te leggen, werd ze een prominent figuur in het genre van het stilleven, waarmee ze een blijvende impact op de kunstgeschiedenis had. Met mijn schilderij streef ik ernaar haar nalatenschap te eren via de tulp. Geïnspireerd door haar stijl breng ik een eerbetoon aan haar belangrijke bijdrage aan de kunstwereld.” / Irene Lopez

Dit kunstwerk is gemaakt voor onze DUO-tentoonstelling. Deze tentoonstelling is een idee van SUSO33 en Santiago Herrero, directeur Culturele en Wetenschappelijke Betrekkingen voor het Spaanse Agentschap voor Internationale Ontwikkeling en Samenwerking. De expositie is gecureerd door SUSO33 en STRAAT-hoofdcurator David Roos. Klik hier voor meer informatie over DUO.

Nina Valkhoff (NL) en Irene López (ESP) bespreken hun bijdragen aan DUO. Nina en Irene werkten zij aan zij om ieder een werk te maken voor het thema Natuurlijke landschappen.