patti astor, straat museum, fun gallery, wild style

RIP Patti Astor

Vanmorgen heeft STRAAT kennis genomen van het overlijden van Patti Astor, een groot voorvechter van graffiti en street art als legitieme kunstvorm. Astor zal voor altijd herinnerd worden als mede-oprichter van de FUN Gallery en vanwege haar rol in de filmklassieker Wild Style

Via een vriendin kwam Astor in 1981 in contact met Bill Stelling, die net een galerie had geopend op East Eleventh Street. Stelling vroeg Astor of ze goede kunstenaars kende. Dankzij haar vriendschap met Fab 5 Freddy was Astor bevriend geraakt met verschillende graffiti-artiesten.

Steven Kramer en Kenny Scharf waren de eerste artiesten die exposeerden in de FUN Gallery. Later volgden nog exposities met onder anderen Keith Haring, Dondi en Futura 2000. De galerie was nooit bedoeld als een ‘graffiti galerie pur sang’. Dit waren simpelweg de kunstenaars waar Astor mee in contact stond, en zoals ze zelf zei: “ik vond dat ze waardevolle dingen deden”.

In zekere zin in ons museum een voortzetting van de visie die Patti Astor ruim veertig jaar geleden al had -  en heeft ze zelf ontegenzeggelijk ook waardevolle dingen gedaan. Wij zullen ons best doen haar nalatenschap voort te zetten. Onze gedachten gaan uit naar haar vrienden en familie.