leon keer, duo, straat museum, amsterdam, street art museum, ndsm

Leon Keer

(Nederland)

Leon Keer constateert een grote machteloosheid en daarmee een zekere mate van onverschilligheid bij zijn medemens. Hij is zich continu bewust van de strijd tussen mooi en lelijk, een contrast waar hij een metafoor voor elk mensenleven in ziet. Zijn schilderijen verbeelden zijn gedachten en confronteren de kijker met de zieke tijdgeest, waarbij een zichtbaar bederf botst met een tijdloos verlangen naar ongeschonden schoonheid.

“Gebeurtenissen uit het verleden zijn als scherven in het heden. We worden liever niet herinnerd aan oude tegenslagen, maar we zouden ze juist moeten koesteren om ervan te leren en erop te reflecteren, om zo de juiste keuzes te maken voor het opbouwen van mooiere herinneringen in de toekomst. De scherven zijn verzameld in een transparante plastic zak om de herinneringen zichtbaar te maken en te bewaren.” / Leon Keer

Dit kunstwerk is gemaakt voor onze DUO-tentoonstelling. Deze tentoonstelling is een idee van SUSO33 en Santiago Herrero, directeur Culturele en Wetenschappelijke Betrekkingen voor het Spaanse Agentschap voor Internationale Ontwikkeling en Samenwerking. De expositie is gecureerd door SUSO33 en STRAAT-hoofdcurator David Roos. Klik hier voor meer informatie over DUO.

Leon Keer (NL) en Musa 71 (ESP) bespreken hun bijdragen aan DUO. Leon en Musa werkten zij aan zij om ieder een werk te maken voor het thema Historische ontwikkelingen.