ELLE, Girl With A Pearl Earring, Contemporary AI Remix, STRAAT museum, street art museum, amsterdam, ndsm

ELLE

(VS)

ELLE - @ellestreetart - stopte met haar kunstopleiding en ging de straten van New York op. Vanwege de vluchtige aard van wheatpaste stapte ze over op graffiti, wat leidde tot een spuitbus-sponsordeal. Met onbeperkt spuitbussen tot haar beschikking begon ze mensen te benaderen om hun gebouwen te beschilderen. Vervolgens duurde het niet lang voordat ze wereldwijd werd uitgenodigd om muurschilderingen met toestemming te maken.

ELLE blijft de wereld over reizen om te painten, maar haar bezoek aan STRAAT kwam op een bijzonder moment in haar carrière; ze was zich net meer gaan richten op AI (kunstmatige intelligentie), glasblazen en beeldhouwkunst. ‘Girl With A Pearl Earring; Contemporary AI Remix’ is het eerste werk waarbij ze de schets met behulp van AI heeft ontwikkeld. Daar kwamen een paar technische haperingen bij kijken die ELLE bewust heeft behouden. Zie bijvoorbeeld het vreemde ooglid, de rare bloemen of het oor dat samensmelt met de tulband. Ze documenteert hiermee het zeer specifieke moment waarop AI zich in een ‘peuter’-fase bevindt en grappige/onlogische fouten maakt - iets dat ongetwijfeld niet lang gaat duren. ‘Girl With A Pearl Earring; Contemporary AI Remix’ verwijst naar twee momenten in de Nederlandse kunstgeschiedenis: de Vanitas-beweging en Vermeers Meisje met de parel. Het werk is gemaakt met alleen spuitbus in de karakteristieke collagestijl van ELLE, maar dan met meer diversiteit, waarmee ze aangeeft dat inclusie een sterk punt is van de Nederlandse samenleving.