henry chalfant, martha cooper, ok harris
history

STRAAT pays homage: Henry Chalfant @ OK Harris

STRAAT zet met gepaste trots het werk van onze voorgangers voort wat betreft het tentoonstellen van graffiti en street art als galerie- en museumwaardige kunstvorm. In onze serie artikelen getiteld STRAAT pays homage staan we dan ook stil bij tentoonstellingen uit het verleden die aan de basis staan van wat wij vandaag de dag doen. Wie zijn geschiedenis immers niet kent, begrijpt heden noch toekomst...

Henry Chalfant in de OK Harris Gallery, New York, 1980

Henry Chalfant, de godfather van de graffiti-fotografie, arriveerde in New York City in 1973. Hij liet zich destijds waarschijnlijk professioneel het best omschrijven als een voormalig beeldhouwer/amateur fotograaf. Vrijwel direct na aankomst in NYC raakte Chalfant geobsedeerd door graffiti, met name graffiti op de metro’s. Hij raakte bevriend met een aantal graffitischrijvers, die hem voor het eerst vertelden over Martha Cooper, de godmother van de graffiti-fotografie.

Chalfant schoot binnen afzienbare tijd talloze foto’s, die hij uiteindelijk liet zien aan Ivan Karp, eigenaar van de OK Harris Gallery in SoHo. Karp nodigde Chalfant uit voor een solotentoonstelling, die haar opening kende begin september 1980. Graffitischrijvers uit heel New York bezochten de show, net als Martha Cooper, die werd meegenomen door een groepje schrijvers.

Chalfant en Cooper raken bevriend. Beide fotografen hadden individueel plannen gemaakt om een boek uit te brengen, maar zonder succes. Ze besloten de krachten te bundelen:

“We realiseerden dat onze werkwijzen met betrekking tot graffiti niet alleen heel verschillend waren, maar elkaar ook perfect aanvulden; Marty was een professionele fotografe en haar foto’s toonden ook de sfeer en context van de werken op de metro’s, terwijl mijn manier van fotomontage de nadruk legde op de werken zelf” / Henry Chalfant [1]

henry chalfant, martha cooper, subway art
Subway Art in onze STRAAT museumshop

Dankzij Marta’s connecties met Europese fotojournalisten belandde het duo op de Frankfurter Buchmesse, de grootste boekenbeurs van Europa. Ze maakten kennis met uitgeverij Thames & Hudson, die uiteindelijk de ultieme graffitibijbel Subway Art (van Henry Chalfant en Martha Cooper) zouden uitgeven, en later ook Spraycan Art (van Henry Chalfant en James Prigoff - RIP).

Hoewel de tentoonstelling van Chalfants werk in de OK Harris Gallery technisch gezien foto’s van metrograffiti betrof - niet te vergelijken met de enorme doeken die je bij ons kan komen bekijken - was deze expo een essentieel moment in de ontwikkeling van graffiti. De boeken die Cooper en Chalfant samen hebben uitgebracht zijn van cruciaal belang voor de internationale verspreiding van de cultuur, inclusief de acceptatie van de museumwaardige kwaliteiten.

Geen enkele boekencollectie gewijd aan graffiti en street art is compleet zonder Subway Art. En als alleen Subway Art je honger naar nostalgie niet stilt, dan vind je in onze museumshop ook nog Martha Coopers Hip Hop Files, met foto’s die de opkomst van de hiphopcultuur in New York in de jaren 1979 - 1984 vastlegt, inclusief vele foto’s van graffiti.

Tekst: Alex Pope

Foto's: Martha Cooper / STRAAT

Referenties:

[1] Chalfant, Henry & Martha Cooper. Subway Art: 25th anniversary edition. London: Thames and Hudson, 2009. p. 7.