STRAAT Gallery x The Jaunt: Wasted Rita & Tellas
events

STRAAT Gallery x The Jaunt

Nieuwe bezienswaardigheden, nieuwe culturen en nieuwe vriendschappen kunnen een krachtige boost geven aan het creatieve proces van een kunstenaar. Het Deense project The Jaunt brengt al deze inspiratiebronnen op prachtige wijze samen.

STRAAT is er trots onze wereldwijde cultuur van street art en graffiti te vieren. We konden ons geen betere manier voorstellen dan een project als The Jaunt onder de aandacht te brengen, dat meer dan zeventig kunstenaars naar internationale bestemmingen heeft gestuurd. STRAAT heeft The Jaunt uitgenodigd een tentoonstelling in onze galerieruimte te co-cureren, getiteld ‘Out There Somewhere’. Deze tentoonstelling richt zich op twee veteranen uit hun doorlopende project, Wasted Rita (Portugal) en Tellas (Italië). Naast de focus op deze twee kunstenaars presenteert The Jaunt ook een overzicht van hun uitgebreide printarchief, met zwaargewichten als Cleon Peterson, Cody Hudson, Evan Hecox, Laura Berger, Tim Biskup en vele anderen. Nu de wereld voorzichtig weer open gaat, is ‘Out There Somewhere’ de perfecte manier om inspiratie op te doen om eropuit te trekken, te reizen en nieuwe dingen te ontdekken.

Wasted Rita STRAAT

Wasted Rita

Het werk van de Portugese kunstenares Wasted Rita onderzoekt haar haat-liefderelatie met het leven en haar omgeving. Ze omschrijft zichzelf als een Natural Born Agent Provocateur en houdt ervan te denken, schrijven en tekenen zonder filter. Dit resulteert in pareltjes van sarcastische wijsheden, waarin gereflecteerd wordt op een onconventionele opvoeding in een katholieke school. Rita maakte deel uit van het hoog aangeschreven Dismaland Project van Banksy.

Tellas STRAAT

Tellas

De Italiaanse kunstenaar Tellas laat zich voor een groot deel inspireren door flora en groen. Aan de hand van abstracte organische patronen, te herkennen aan een verfijnde esthetiek en een bijzonder oog voor detail, creëert Tellas poëtische en meditatieve kunstwerken. Door zijn werk te koppelen aan een stedelijke context via zijn enorme murals, reflecteert Tellas op de banden tussen mens en natuur, en de complexe dynamiek die ons in een enkelvoudig systeem samenvoegt.

The Jaunt

The Jaunt organiseert mogelijkheden en kansen voor kunstenaars. Sinds de oprichting in 2013 heeft The Jaunt samengewerkt met meer dan zeventig kunstenaars op wereldwijde trips. Dit project stelt kunstenaars in staat nieuwe ervaringen op te doen en inspiratie te vinden - niet alleen tijdens de trip, maar een blijvende inspiratie die hopelijk hun gehele kunstzinnige gebruik doordringt.

Info tentoonstelling

De tentoonstelling is te bezoeken vanaf vrijdag 25 juni 2021 en kent dezelfde openingstijden als het museum. Toegang tot deze speciale galerietentoonstelling is inbegrepen in een regulier toegangsticket voor STRAAT.

Daarnaast biedt STRAAT 150 combitickets van €45 aan, inclusief toegang tot het museum en een exemplaar van The Jaunt full color monograph 324 pagina’s tellende hardcover boek, waarin veertig trips van veteranen uit het project The Jaunt zijn gedocumenteerd.

De oprichter van The Jaunt, Jeroen Smeets, alsook de curator van de STRAAT Gallery, Hyland Mather, verzorgen kleine privé tours van de tentoonstelling op vrijdag 25 juni. Voor aanvullende informatie of om een privé tour in te plannen aub Hyland Mather contacteren per email: gallery@straatgallery.com