Cornbread de eerste graffitischrijver
events

Cornbread @ STRAAT Gallery

STRAAT Gallery, in samenwerking met Paradigm Gallery uit Philadelphia, presenteert met gepaste trots een solo-tentoonstelling van graffitilegende en -pionier Cornbread, getiteld ´Start This´. Deze tentoonstelling bestaat uit originele werken die gemaakt zijn in zijn thuisstad Philadelphia, én uit originele werken die gemaakt zijn in STRAAT. ´Start This´ is de eerste Europese museale solo-tentoonstelling van deze kunstenaar.

De opening van deze tentoonstelling vindt plaats op zaterdag 9 oktober 2021, met een receptie in STRAAT van 17.00 tot 20.00. De kunstenaar zal aanwezig zijn tijdens de openingsreceptie, die te bezoeken is met een regulier museumticket. Ben je niet in de gelegenheid om tijdens de openingsreceptie aanwezig te zijn? De tentoonstelling is ook te bezoeken gedurende een regulier STRAAT-bezoek. ‘Start This’ is te zien tot en met zondag 12 december 2021.

Een speciale preview-presentatie voor de pers vindt plaats op zaterdag 9 oktober via RSVP tussen 15.00 en 17.00. Voor interviewaanvragen voor de kunstenaar en aanvullende persverzoeken aub contact opnemen met STRAAT Gallery-curator Hyland Mather via gallery@straatgallery.com.

Cornbread Philly STRAAT

Over Cornbread

Darryl McCray (V.S. 1953), beter bekend als Cornbread, is een graffitischrijver uit Philadelphia. Hij wordt algemeen beschouwd als ‘s werelds eerste moderne graffitiartiest, door in 1965 te beginnen met een herkenbare, niet aan een gang verbonden stijl van taggen.

“De meeste mensen gaan ervan uit dat New York de geboorteplaats van graffiti is. Hoewel de ‘Big Apple’ het ontegenzeggelijk groot heeft gemaakt, gaan de credits eigenlijk naar een legende uit Philadelphia, CORNBREAD, wiens unieke tag vanaf de late jaren ‘60 door de gehele City of Brotherly Love te zien was.” - Alec Banks, Rock The Bells

Na een kort verblijf in de jeugdgevangenis, waar hij de bijnaam verwierf door de kok constant - tevergeefs - om maisbrood te vragen, begon de legende vorm te krijgen. Zijn eerste ‘grote campagne’ was ‘Cornbread loves Cynthia’. Een gedurfde liefdesverklaring aan een klasgenote op Strawberry Mansion Junior High School. Hij liet deze boodschap overal achter langs hun route naar huis. Andere beruchte daden van Cornbread zijn onder meer het taggen van het tourvliegtuig van de Jackson 5 en het taggen van een olifant in de Philadelphia Zoo.

In 2007 maakte documentaireregisseur Sean McKnight een film genaamd Cry of the City Part 1: The Legend of Cornbread. In augustus 2013 werd Cornbread onderscheiden in de Graffiti Hall of Fame in East Harlem voor zijn bijdrage aan hip-hopcultuur. Zijn werk is ook opgenomen in de iconische tentoonstelling Beyond The Streets, gecureerd door Roger Gastman.

Ruim een halve eeuw na het begin van dit avontuur gebruikt Cornbread zijn platform en roem om jonge, lokale kunstenaars uit Philadelphia met dezelfde passie voor kunst een kans te geven. Hij werkt nauw samen met het invloedrijke stadsproject Mural Arts Philadelphia.